Investigating the Factors Influencing Tax Compliance in Online Transaction: An Empirical Study on MSMEs
Abstract
This study aims to analyze the factors that influence personal tax compliance in paying the income tax from online sales of SMSE, namely tax policy, tax knowledge, tax sanctions, and tax incentives. This study adopted the attribution theory and used a quantitative approach employing a survey method by distributing the questionnaires related to paying online sales tax to the individual taxpayers of MSMEs. A total of 159 respondent data across Yogyakarta, Central Java, and Lampung who met the criteria were analyzed and tested using Structural Equation Modeling (SEM) with the help of smartPLS 3.0. The results of this study indicate that tax knowledge and tax sanctions have significant effects on tax compliance, but tax policy has no significant effect on tax compliance. Likewise, tax incentives are not able to moderate the relationships between tax policy, tax knowledge, as well as tax sanctions and tax compliance.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfiyah, N., & Sri, W. L. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Kebijakan Sunset Policy, Tax Amnesty, dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. Jurnal Reviu Akuntansi dan Keuangan, 7 (2) : 1081-1090
Arisandy, N. (2017). Pengaruh Pemahaman Wajib Pajak, Kesadaran Wajib Pajak dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi yang Melakukan Kegiatan Bisnis Online di Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 14 (1) : 62-71
Fahmi, H. (2016). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Kualitas Pelayanan Pemerintah Daerah dan Kesadaran Oleh Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Pembayaran Pajak Bumi dan Bangunan (Studi Empiris pada Kabupaten Belitung Timur). Jurnal Ekonomi, 2(1) :200-238 : 400-412
Fitriandi, P. (2020). Pemajakan atas Transaksi Melalui Online Marketplace. Jurnal Pajak Indonesia, 4 (3) : 14-20
Fuadi., & Yenni, M. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Petugas Pajak, Sanksi Perpajakan dan Biaya Kepatuhan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. Tax and Accounting Review, 1(1)
Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partial Least Squares : Konsep, Teknik dan Aplikasi Menggunakan SmartPLS 3.0, Edisi 9. Semarang : Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Hani, A.R. & Fajar, O. (2017). Pengaruh Lingkungan Etika Terhadap Niat Melakukan Whistleblowing dengan Locus of Control Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Akuntansi Keuangan dan Bisnis, 03 (1): 330–340
Hair, J. F. J., William, C. B., Barry, J. B., & Ralph, E. A. (2014). Multivariate Data Analysis. London: Pearson Education Limited
Hardiningsih, P. & Yulianawati. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak. Dinamika Keuangan dan Perbankan, 3 (1): 126 – 142
Kelley, H. (1972). Attribution Theory in Social Psychology. Nebraska Symposium on Motivation, 1(5) :192-238
Kogler, C., Jerome, O., & Rebecca, I. B. (2020). Enhanced anonymity in tax experiments does not affect compliance. Journal of Economic Behavior and Organization Tilburg University Netherlands: 390-398
Konovsky, M. A. & Organ, D. W. (2018). Dispositional and contextual determinants of organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior,17 (3) :253-266
Luzuriaga, A. L., & Carlos, S. (2019). Compliance Spillovers Across Taxes: The role of Penalties and Detection. Journal of Economic Behavior and Organization George Washington University and Inter-American Development Bank, United States : 400-412
Mar’linah, L. (2020). Memanfaatkan Insentif Pajak UMKM dalam Upaya Mendorong Pemulihan Ekonomi Nasional. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika Universitas Bina Sarana Informatika. 4 (2) : 2-8
Mardiasmo. (2018). Perpajakan Edisi Terbaru 2018. Yogyakarta: Andi
Nugroho, R. A. & Zulaikha. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemauan untuk Membayar Pajak dengan Kesadaran Membayar Pajak sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pajak Orang Pribadi yang Melakukan Pekerjaan bebas yang Terdaftar di KPP Pratama Semarang Satu). Diponegoro Journal of Accounting, 1 (2) :1-11
Prabowo, F. D. (2019). Pengaruh Pengetahuan Wajib Pajak, Tarif Pajak, Kepercayaan Kepada Otoritas Pajak, Kemanfaatan NPWP, dan Kualitas Pelayanan Fiskus Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Reviu Akuntansi dan Keuangan, 9 (2) : 81-92
Prasetya, J., & Gayatri. (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan Terhadap Manajemen Laba dengan Pengugkapan Corporate Sosial Resposibility Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi, 14 (1) : 511-538
Putri, N. R. & Wiwit. I. (2019). Pengaruh Kepemilikan Manajerial dan Effective Tax Rate Terhadap Kebijakan Dividen dengan Likuiditas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Kajian Akuntansi. 3 (1): 93-108
Rachmawati, A. (2019). Pengaruh Account Representative Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak di KPP Pratama Tarakan. Jurnal Perpajakan, 2 (1) : 20-29
Rahayu, N. (2017). Pengaruh Pengetahuan Perpajakan, Ketegasan Sanksi Pajak dan Tax Amnesty Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Akuntansi Dewantara,1 (1) : 24-30
Sari, D. (2013). Konsep Dasar Perpajakan. Bandung: PT Refika Adimata
Sari, R. P. (2018). Kebijakan Perpajakan atas Transaksi E-Commerce. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Magister Akuntansi Universitas Airlangga, 7 (6) : 63-67
Kimura, T. (2019). Empowerment, PO Fit, and work engagement - A mediated moderation model, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences. ISSN 1450-2275 Issue 38
Subarkah, J & Maya, W. D. (2017). Pengaruh Pemahaman, Kesadaran, Kualitas Pelayanan, dan Ketegasan Sanksi Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi di KPP Pratama Sukoharjo. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 17 (02) :61- 73
Suhendri, D. (2018). Pengaruh Pengetahuan, Tarif Pajak, dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi yang Melakukan Kegiatan Usaha dan Pekerjaan Bebas di Kota Padang. Diponegoro Journal of Accounting, 3 (4) :6-12
Zhang, L., Eric, S., & Andrea, G. (2020). The Effects of Individual Values on Willingness to Pay and Fairness Perceptions of Use Tax on Internet Purchases. Journal Advances in Taxation Emerald Publishing Limited 27: 197–221
DOI: http://doi.org/10.33312/ijar.572
Refbacks
- There are currently no refbacks.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Indonesian Journal of Accounting Research (IJAR)
Editorial SecretariatMaster of Science and Doctoral Programs
Faculty of Economics and Business, Gadjah Mada University
Jl. Nusantara, Bulaksumur Yogyakarta 55281
CP : Novita
Phone : +62 812-2848-2829
Fax : +62 274 524606
Website: http://ijar-iaikapd.or.id/
Email : sekretariat@ijar-iaikapd.or.id
Marketing and Sales Office
Ikatan Akuntan Indonesia
Graha Akuntan, Jl. Sindanglaya No.1 Menteng, Jakarta Pusat 10310
CP : Reza Fauzi
Divisi Pelayanan, Keanggotaan dan Mitra IAI.
Grha Akuntan, Jl. Sindanglaya No.1, Menteng.
Telp.021-31904232 Ext.324/321
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ISSN 2086-6887 (Print)ISSN 2655 - 1748 (online)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------