The Effect of Corporate Social Performance and Financial Performance On Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure As an Intervening Variable Toward Firm Value
Abstract
Abstract: This study aims to examine the effect of CSP and Financial Performance to Firm Value through CSR Disclosure as an intervening variable in an attempt to attain sustainability. The research object is the mining sector companies listed in Indonesia Stock Exchange (BEI) for the 2014-2016 period. The CSP is measured from The Corporate Performance Rating Program (the acronym is PROPER) by The Ministry of Environment in Indonesia. The Return determines the Financial Performance on Assets (ROA). CSR Disclosure is measured by CSR Disclosure score based on the guidelines known as the Global Reporting Initiative (GRI-G4). The Tobin's Q is used as the indicator of the Firm Value. The result of data analysis shows that CSP and Financial Performance has a positive significant effect on the CSR disclosure. On one side, the CSP has a significant effect on the CSR Disclosure, so do the Financial Performance. In another side, the CSP has no significant effect on the Firm Value, but Financial Performance has a positive significant effect on the Firm Value. Further, the CSR disclosure has a positive significant effect on Firm Value. As a result, CSR disclosure as an intervening variable in the relationship between CSP and Financial Performance toward Firm Value is significant.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh CSP dan Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan melalui Pengungkapan CSR sebagai variabel intervening dalam upaya untuk mencapai keberlanjutan. Objek penelitian adalah perusahaan sektor pertambangan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) untuk periode 2014-2016. CSP diukur dari Program Penilaian Peringkat Kinerja Perusahaan (akronimnya PROPER) oleh Kementerian Lingkungan Hidup di Indonesia. Pengembalian menentukan Kinerja Keuangan pada Aset (ROA). Pengungkapan TSP diukur dengan skor Pengungkapan TSP berdasarkan pedoman yang dikenal sebagai Global Reporting Initiative (GRI-G4). Q Tobin digunakan sebagai indikator Nilai Perusahaan. Hasil analisis data menunjukkan bahwa CSP dan Kinerja Keuangan memiliki pengaruh signifikan positif terhadap pengungkapan TSP. Di satu sisi, CSP memiliki efek signifikan pada Pengungkapan CSR, begitu juga Kinerja Keuangan. Di sisi lain, CSP tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap Nilai Perusahaan, tetapi Kinerja Keuangan memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap Nilai Perusahaan. Selanjutnya, pengungkapan TSP memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap Nilai Perusahaan. Akibatnya, pengungkapan CSR sebagai variabel intervening dalam hubungan antara CSP dan Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan adalah signifikan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Basalamah, Anies S., and Jermias, Johnny. 2005. Social and Environmental Reporting and Auditing in Indonesia: Maintaining Organizational Legitimacy. Gadjah Mada International Journal of Business. 7(1): 109-127.
Barusman, Yusuf Sulfarano, and Lindrianasari. 2016. Determinant of Corporate Social Responsibility: Case from Indonesia. Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan. 20(1): 37-52.
Craig, Deegan. 2000. Financial Accounting Theory. McGraw Hill Book Company, Sydney.
Eduardus, Edbert and Juniarti. 2016. Kinerja Sosial Perusahaan dan Kinerja Keuangan Perusahaan yang Diukur Menggunakan Tobin’s q. Business Accounting Review. Universitas Kristen Petra. 4(1): 517-528.
Finch, N., 2005. Sustainability Reporting Frameworks. Paper presented at the Allied Academies 8th International Internet Conference, 18 - 31 July. ISSN: 1445-3037.
Ghozali, I. 2016. Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 23. 8th Edition. Issuing Agency of Universitas Diponegoro. Semarang.
Kartini, Dwi. 2009. Corporate Social Responsibility Transpormasi Konsep Sustainability Management dan Implementasi di Indonesia. Printed. 1; Bandung, 2009.
Lako, A. 2011. Dekonstruksi CSR dan Reformasi Paradigma Bisnis dan Akuntansi. Jakarta. Erlangga.
Lako, A. 2017, July-August. Krisis Ekologi dan Urgensi Akuntansi Hijau. http://iaiglobal.or.id/v03/majalah-akuntan/files/Juli-Agustus2017/ (Accessed on Wednesday, September 27th 2017).
Lin, Huey-Yeh and Nursyamsi Amin. 2017. The Relationship Between Corporate Social Performance and Financial Performance: Evidences from Indonesia and Taiwan. European Journal of Business and Social Sciences. 5(10): 28-40. ISSN: 2235 -767X.
Lindrianasari. 2007. Hubungan Antara Kinerja Lingkungan dan Kualitas Pengungkapan Lingkungan dengan Kinerja Ekonomi Perusahaan di Indonesia. Jurnal Akuntansi & Auditing Indonesia. 11(2): 159-172.
Mangos, Nicholas C. and Neil R. Lewis. 1995. A Socio-Economic Paradigm For Analysing Managers’ Accounting Choice Behaviour. Accounting, Auditing, and Accountability Journal. 8(1): 38-62.
Pamungkas and Muid, Dul. 2013. Pengaruh Struktur Kepemilikan, Leverage dan Return On Assets (ROA) Terhadap Kebijakan Dividen. Jurnal Akuntansi. 2(3): 1-11.
Rokhlinasari, Sri. 2016. Teori-Teori dalam Pengungkapan Informasi Corporate Social Reponsiblity Perbankan. Al-Amwal: Jurnal Ekonomi Islam dan Perbankan. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Rulyanti, Susi Wardhani. 2013. Pengaruh CSR Disclosure Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di BEI). Jurnal Ekonomi dan Akuntansi Manajemen. ISSN: 1412-5366.
Saridewi, Putri N. and Deddy Koesrindartoto. 2014. The Link between Social, Environmental to Financial Performances of Companies in Indonesia. International Conference on Trends in Economics, Humanities, and Management (ICTEHM'14): Pattaya (Thailand).
Suparjan, Andika and Ali, Sandy Mulya. 2012. Pengaruh Kinerja Sosial dan Kinerja Keuangan Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening Terhadap Nilai Perusahaan. Media Riset Akuntansi, Auditing & Informasi. 12(3).
Tandelilin, Eduardus. 2010. Analisis Investasi dan Manajemen Portofolo. Yogyakarta: BPFE.
Turban, D. B., & Greening, D. W. 1996. Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees. Academy of Management Journal, 40(3).
DOI: http://doi.org/10.33312/ijar.405
Refbacks
- There are currently no refbacks.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Indonesian Journal of Accounting Research (IJAR)
Ikatan Akuntan Indonesia
Graha Akuntan, Jl. Sindanglaya No.1 Menteng, Jakarta Pusat 10310
Editorial Secretariat
CP : Farinza
Phone : +62 812-2848-2829
Fax : +62 274 524606
Website: http://ijar-iaikapd.or.id/
Email : sekretariat@ijar-iaikapd.or.id
Marketing and Sales Office
CP : Reza Fauzi
Divisi Pelayanan, Keanggotaan dan Mitra IAI.
Grha Akuntan, Jl. Sindanglaya No.1, Menteng.
Telp.021-31904232 Ext.324/321
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ISSN 2086-6887 (Print)ISSN 2655 - 1748 (online)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------